En kundegave er ikke bare en gave. Det er en hilsen, et håndtryk og en anerkendelse af samarbejdet. En god kundegave har et personligt præg, der føles som et tak. Ikke som en reklame, og den skal helst være noget, modtageren rent faktisk bliver glad for.
Men hvordan rammer du rigtigt?
Her er de vigtigste overvejelser, når du skal finde kundegaver, der styrker relationerne, vækker glæde og udtrykker værdsættelse.
Vejen fra en god gave til den perfekte gave
Gaver til kunder er en fantastisk måde til at vise påskønnelse og taknemmelighed. De sender et klart signal, uanset om de er til nye eller allerede loyale kunder.
Men at give gaver er én ting, og at modtage gaver er noget helt andet. Når det kommer til at finde gaven, er det vigtigt, at den ikke føles som en reklameartikel. Derfor kan det være en god ide at være varsom med at give kuglepenne, notesbøger, krus eller andre accessories med virksomheds logo.
Hvis du gerne vil have din virksomheds logo på, så gør det diskret og vælg noget, der skaber glæde i sig selv.
Kend din modtager
Hvad end der er tale om gaver til kunder, medarbejdere eller andre relationer, er det vigtigt at kende sin modtager. Skal du finde gaver til en modtager eller flere? F.eks. en enkeltperson, afdeling eller alle medarbejdere i virksomheden?
Det gælder også anledninger. Hvilken anledning er der tale om? Fødselsdag, belønning for det hårde arbejde, firmajulegaver eller bare fordi?
Konteksten spiller også en vigtig rolle. Skal din firmagave nydes i forbindelse med et firmaarrangement? Måske til fredagsbaren? Eller i en helt anden sammenhæng?
Ikke alle firmagaver giver mening alle steder.
Man kan selvfølgelig ikke altid vide alt om kulturen i en virksomhed. Brug den viden, du har om kunden (f.eks. personlighed, virksomheds værdier mv.). Vælg herefter en gave, der passer bedst muligt til modtagerne.
Tænk over timingen
Julen og julegaver er en klassiker, men der er også andre gode grunde til at give gaver til kunder. Det kan være til at styrke relationer ved at vise sin påskønnelse og værdsættelse. Herudover kan gaverne også fungerer som venlige påmindelser og meget mere.
Der er naturligvis højtider som påske, sommerferie eller årets skiftende sæsoner, hvor kundegaver er oplagte. Men gaver kan også med fordel bruges til at markere vigtige milepæle i samarbejdet
For eksempel:
● Når en udfordring er blevet løst
● Halvvejs igennem et projekt
● Som et "Tak fordi I har været med os i x år”
Når dine firmagaver kommer uventet, vil de som regel blive husket endnu bedre.
Personliggør gaven med omtanke
Når din gave skal vise, hvor meget du værdsætter jeres relation, har det en stærk effekt at vise omtanke ved at tilføje et personligt touch.
Et personligt, håndskrevet kort med små, humoristiske referencer til jeres samarbejde kan gøre en stor forskel. Har du derimod mange gaver, der skal sendes ud, kan en kortere og mere simpel hilsen også være tilstrækkelig.
For eksempel kan du vedlægge et håndskrevet julehjerte med en personlig hilsen, fx “Julefabrikken ønsker Damhuset en glædelig jul”.
Det håndskrevne element tilføjer en personlig note, hvor man instinktivt fornemmer, at der er lagt tid og omtanke bag gaverne. Ofte er det netop dét, der betyder mest.
Spiselige gaver er (næsten) altid et hit
Når du skal finde den perfekte gave til dine kunder, behøver hverken være dyre gaver eller større gaver. For mange er glæden for at spise og drikke en af livets store fornøjelser. Derfor kan gaver, der kan nydes ofte være et sikkert valg. Det er gaver, som både mænd og kvinder sætter pris på.
Uanset budget er der gode muligheder for at finde den rette kundegave, da de findes i alle prisklasser. Udvalget spænder bredt lige fra søde sager til mere eksklusive løsninger.
Populære gaveidéer, som mange sætter pris på, inkluderer:
-
Nøje udvalgt gavekurv
-
Vin, champagne og spiritus
Hvis du ønsker at forkæle modtageren, så kan det anbefales, at du giver firmagaver i en højere kvalitet. Vælg gerne fra mindre leverandører eller en lokal producent. Det kan oftest være en mere klimavenlig løsning. Ofte finder du også her mere unikke og eksklusive firmagaver, gavekurve, snakcs m.m. som modtageren husker længe efter.
Undersøg branchen
Hvad er konventionerne? Er der nogle faux pas, man skal undgå?
I nogle brancher kan blomster, oplevelsesgaver, gadgets og elektronik blive opfattet som upassende. I andre sammenhænge kan det virke malplaceret at donere til velgørenhed på modtagerens vegne.Det handler derfor om at afstemme gavevalget med både branche, virksomheds værdier og relation.
En gave, der rammer skævt, kan hurtigt skabe distance i stedet for at styrke samarbejdet. Omvendt kan en velvalgt gave sende et stærkt signal om forståelse, respekt og omtanke. Netop dét er ofte afgørende for, hvordan den bliver modtaget.
Spørg dig selv, tænk dig om, og sørg for, at din gave passer til modtageren.
Skal vi hjælpe dig med at finde gaver til kunder?
Har du brug for hjælp til at finde den ideelle gave, der styrker relationerne til dine kunder? Måske vise taknemmelighed til dine medarbejdere eller firmagaver til at andre anledninger?
Hos Julefabrikken har vi et stort udvalg af kundegaver i alle prisklasser. I udvalget finder du alt fra velsmagende chokolade, snacks, gavekurve m.m. Vi kan påføre logo på stort set alle gaver, så taknemmeligheden fra dig til dine kunder får et personligt og genkendeligt udtryk.
Så tag endelig fat i os, hvis du ønsker råd og hjælp til, hvordan du bedst siger 'tak for samarbejdet' til dine kunder.
Bæredygtige julegaver - en guide til at tage bevidste valg
Bæredygtige julegaver – er det overhovedet en ting?
Det mener vi godt, det kan være, for bæredygtighed handler om balance. Julegaver kan faktisk gøre en positiv forskel og bidrage til en grønnere hverdag – både for klimaet og den sociale bæredygtighed på arbejdspladsen.
Men man skal have for øje, at gaver som udgangspunkt har et klimaaftryk. Det kræver derfor omtanke og en vilje til at gøre tingene anderledes.
Spring til bunden af siden, hvis du vil have den korte version i punktform på, hvordan du kan finde en bæredygtig julegave.
Indpakning: Giv gaver uden den traditionelle indpakning
En stor del af klimakampen handler om at forbruge både mindre og smartere – og det kræver, at vi gentænker vores billede af, hvordan ting "skal" se ud. Et oplagt eksempel er gaveindpakning. Ja, det ser flot ud, men det er også et skoleeksempel på noget, vi bruger i få sekunder og smider væk.
I Danmark alene går der hver jul gavepapir svarende til 65.000 ton vand, 7.850 MWh energi, 748 ton træ og 706 ton kemikalier. Det giver ikke mening. Derfor har vi i Julefabrikken valgt at udfase vores gaveindpakning – langt de fleste produkter kommer allerede i flotte æsker, og nogen skal jo gå forrest, hvis vi skal ændre vaner.
Køber du dine julegaver et andet sted, eller læser du dette som privatperson, så tænk over alternativerne. Brug materialer, du allerede har – gamle stofrester, viskestykker, aviser – eller gå all-in og læg gaven under træet uden indpakning.
Det er måske uvant lige nu, men når det er blevet gentaget en årrække, bliver det det nye normal - præcis som at de fleste af os nu medbringer stofposen til supermarkedet i stedet for at købe en plasticpose.
Emballage: Sig nej til til unødvendige lag
Måske kender du den gamle sang “Langt ud i skoven”? Bladet på kvisten. Kvisten på grenen. Grenen på træet. Træet på bjerget – sådan kan produkter desværre også ende med at være pakket ind. Kassen i æsken. Æsken i posen. Posen i plastikken. Plastikken i bobleplasten. Bobleplasten i papiret …
Vi stiller store krav til, at vores leverandører undgår unødig emballage, fordi det sender klimabelastningen på himmelflugt.
Hvis du leder efter bæredygtige gaver, så husk også at spørge ind til, hvordan varerne bliver pakket ind før de sælges videre.
Hvis du køber gaver fra en individuel producent – en keramiker, en chokolatier eller lignende – så spørg ind til, hvordan varerne bliver pakket ind.
Mange putter ekstra lag på, enten for at beskytte varen under transport eller for at få det til at se mere eksklusivt ud. Men mindre kan meget ofte gøre en stor forskel.
Materialer: Vær nysgerrig på, hvad dine gaver er produceret af
Nogle materialer belaster bare klimaet mere end andre. Plastik er en klassisk skurk, men den har mange på sit hold – for eksempel aluminium (hvis det ikke er genanvendt), papir og konventionel bomuld.
Vi kan (desværre) endnu ikke fremstille produkter af den blå luft, men vi kan stille sp&osm;rgsmål og krav til, hvor vi lægger vores penge. Hvis vi vil have flere bæredygtige gaver, skal vi spørge ind til mere end bare selve produktet – hvad er det lavet af, hvordan er det pakket ind, og kan det genanvendes efter brug?
Jo flere cirkulære valg vi træffer, jo mindre spild efterlader vi.
Lokale produkter: Tættere på er (næsten) altid grønnere
Transport af produkter – uanset om det er med fly, skib eller bil – er en af de største drivkræfter bag CO₂-udledning. Du kan sagtens finde et produkt, der i sig selv er næsten klimaneutralt, men hvis det er fremstillet og skal fragtes hele vejen fra en lille landsby i Himalaya, kan transporten hurtigt spise alle de gode, grønne intentioner.
Vi køber gaver så lokalt som muligt – meget ofte i Danmark. Hvis du handler hos en udbyder, der ikke selv producerer sine varer, så spørg ind til, hvor produkterne (og materialerne) kommer fra, og giv dig selv tid til at finde et mere lokalt alternativ.
Vores erfaring er, at der findes lokale alternativer til langt det meste. Når vi ikke lykkes med at finde noget tæt nok på det ganske, danske land, øver vi os i at hvile i at undvære og ganske enkelt vælge en helt anden gave.
Socioøkonomiske virksomheder: Beskyt dem, der laver gaverne
Bæredygtighed handler ikke kun om isbjørne, grønne omstilling og klimaforandringer – det er en bredere betegnelse for, hvordan vi skaber en verden, der faktisk er til at leve i. Og det handler i høj grad også om at åbne døre for dem, der ikke altid passer ned i de kasser, samfundet stiller op.
Hos Julefabrikken vægter vi leverandører med et socioøkonomisk formål. SheWorks beskæftiger for eksempel primært kvinder, der ellers ville have svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet, og LEGO kanaliserer store dele af deres overskud til velgørende formål, der ligger vores hjerte og tanker nær.
De her produkter er måske ikke det første, man tænker på, når man forestiller sig en firmajulegave – men der gemmer sig virkelig kvalitet og små skatte, hvis man leder de rigtige steder.
Certificeringer: Vær sikker på, det ikke bare er tomme ord
Bæredygtighed er hot (no pun intended), og det er fristende for virksomheder at smække grønne adjektiver som "klimavenlig" på deres produkter. Men vi redder ikke kloden med flotte ord alene (selvom intentionerne selvfølgelig betyder noget).
Ved at læne dig op ad etablerede certificeringer som FSC, Fairtrade og lignende, sikrer du dig, at din udbyder rent faktisk støtter og lever op til konkrete standarder – og ikke bare pynter sig med grønne ideer og buzzwords.
Har din julegaveudbyder certificeringer, de selv har fundet på? Eller læner de sig mest op ad at beskrive deres produkter med ord som grønt, klimavenligt og bæredygtigt uden yderligere forklaring?
Så stil spørgsmålet næste gang: Hvad betyder det egentlig? De skal faktisk lovmæssigt kunne redegøre for det..
Visse produkter er værre end andre: Vælg vist
Uanset hvor bevidst en leverandør er om emballage, spild og arbejdsbetingelser, er der bare nogle typer af gaver, der er svære at gøre bæredygtige. Elektronik er for eksempel en af dem.
De fleste af os ved godt, at vi generelt skal forbruge mindre i klimaets navn. Hos Julefabrikken tænker vi nøje over hvert eneste produkt, vi tager med i kataloget, og når vi vælger at inkludere mere CO₂-tunge gaver, gør vi os umage for, at det er produkter, modtagerne kan bruge i mange år.
Der er ikke nogen gylden regel for, hvad der er "godt" og "skidt" inden for produktvalg. Vores råd er at være bevidst, når du skal finde den klimavenlige gave – og hvis gaven ligger i den mere klimabelastende ende, så overvej, om det er noget, modtageren vil få reel og langvarig glæde af.
Hvis ikke, kan der måske findes en anden mere 'bæredygtig gave', der skaber lige så stor glæde, men med et mindre aftryk.
Klimatræer: Kompensation kan virke
Forbrug kan i sin kerne aldrig blive fuldstændig bæredygtigt – det hænger uløseligt sammen med produktion. Men der kan være mening i at tænke plantning af ny natur ind som en del af regnskabet.
Hos Julefabrikken samarbejder vi med Klimatræ, der planter træer i Danmark. I 2024 plantede vi næsten 45.000 træer i danske skove. Hvert træ repræsenterede en gave, der ikke blev pakket ind. Men som i stedet bidrager til klima, miljø og biodiversitet.
Kompensation aflyser selvfølgelig ikke ens forbrug, men det kan være med til at trække i den rigtige retning, hvad angår miljøet og naturen. Når træerne vokser, optager de CO₂ fra atmosfæren og bliver til en skov, der skaber samtidig levesteder i skoven, som styrker både natur og biodiversitet.
Man skal bare være bevidst om, hvilken udbyder man vælger – der er desværre mange opportunister på markedet, hvor kompensationsprojekter ikke nødvendigvis gør den forskel for klima og miljø, de lover.
Kvalitet: Vælg produkter, der kan bruges længe
Et af de største problemer for vores klode er, at vi hele tiden udskifter det, vi har. Hvis vi skal forbruge smartere, skal vi vælge produkter af høj kvalitet, som rent faktisk bliver brugt – og brugt længe.
Hos Julefabrikken er vi ekstremt kræsne med vores leverandører. Vi vil sikre, at de gaver, vi tilbyder, ikke bare holder fysisk, men også i funktion og design.
Uanset hvor du køber din julegave fra, så vær opmærksom på kvaliteten. Det handler ikke kun om, at noget ikke går i stykker. Men også om, at det ikke er designet eller fungerer på en måde, hvor julegaven ikke går til spilde og ender bagerst i skabet om et år.
Opsummering: Din tjekliste til bevidste gaveindkøb
✅ Drop indpakningen – eller brug materialer, du allerede har.
✅ Sig nej til unødig emballage – spørg ind til, hvordan gaven er pakket ind.
✅ Vælg gode materialer – prioritér genanvendte, recycled og genanvendelige ressourcer.
✅ Tænk lokalt – kortere transport betyder mindre CO₂-udledning.
✅ Støt socioøkonomiske virksomheder – bæredygtighed handler også om mennesker.
✅ Se efter certificeringer – fokus på sikre mærkninger som FSC og Fairtrade.
✅ Overvej produktets kvalitet og levetid – vælg noget, der holder i mange år
✅ Brug kompensation med omtanke – Plante træer gavner miljø på mange måder, men vælg seriøse udbydere.
✅ Vær bevidst om klimabelastende produkter – og vælg kun dem, hvis de giver reel og langvarig værdi.
Evt. kommentar